Inschrijven voor Wonen bij Jaap
Je schrijft je eenmalig in als woningzoekende. Je kunt je niet meer inschrijven voor de woningen van gebouw 1 en 2. Deze woningen worden nu verloot. De inschrijving voor de volgende woningen start in januari 2025. In totaal zijn er nog 3 inschrijfrondes.
Welke papieren precies nodig zijn hangt af van je persoonlijke situatie. Deze papieren heb je in ieder geval nodig:
- Bewijs van inschrijving DAK Eemvallei (Woningnet)
Je moet ingeschreven staan bij Dak Eemvallei. Download via Eemvallei.mijndak.nl of de DAK app je bewijs van inschrijving. Ben je nog niet ingeschreven? Doe dit dan meteen, het maakt niet uit hoe lang je ingeschreven bent. - Een inkomensverklaring van de Belastingdienst over 2023
Download via mijn.belastingdienst.nl - Een uitgebreid uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP)
Download of vraag aan via de gemeente.
Hierop staat ook met wie je nu woont (huishoudsamenstelling). Of je getrouwd bent (burgerlijke staat). En waar je gewoond hebt (historische gegevens). We hebben al deze gegevens nodig. Het uitgebreid uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Let op: bij de gemeente Nijkerk kun je een uitgebreid uittreksel alleen aanvragen bij de balie van het stadhuis (online aanvragen is niet mogelijk). - Aanvullende documenten
Je hebt meer papieren nodig om je in te schrijven. Dat hangt van je persoonlijke situatie af. Bekijk de veelgestelde vragen onderaan deze pagina. Tijdens het invullen van je eigen profiel wordt duidelijk welke papieren je nodig hebt.
Controleer of je inkomen niet te hoog is. Je mag in je eentje niet meer dan €47.699 verdienen. Woon je samen? Dan mag je samen niet meer dan €52.671 verdienen. Meer weten over de inkomensgrenzen?
Schrijf je samen in? Dan hebben we van jullie allebei papieren nodig.
- Bewijs van inschrijving DAK Eemvallei (Woningnet)
- Ga naar de inschrijfpagina, maak een profiel aan, geef je woningvoorkeuren door en upload je documenten.
- Bij Wonen bij Jaap hebben we meerdere woningtypes. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie kun je kiezen uit een studio, 2-kamer, 3-kamer en 4-kamerappartement.
- Per fase/loting kun je 6 woningvoorkeuren doorgeven. Voor deze 6 woningen loot je dan mee. Wil je zoveel mogelijk kans maken? Zet dan een vinkje bij ‘mogen we je toewijzen op een ander adres van hetzelfde woningtype?’. Dan loot je mee voor alle woningen van hetzelfde woningtype en niet alleen de 6 voorkeuren die je hebt doorgegeven.
- Upload de papieren die we je vragen.
Heb je nog niet alle papieren? Begin dan alvast met inschrijven. Je kunt de papieren later toevoegen om de inschrijving compleet te maken. - Wil je je inschrijven met een partner? Let er dan op dat je bij de inschrijving een mede-aanvrager toevoegt. Hierna moet je partner zijn of haar e-mail bevestigen. Daarna kun je papieren van je partner en verdere gegevens toevoegen aan jullie inschrijving.
- Controleer of alle gegevens kloppen. En of je de juiste papieren van jou en de eventuele medehuurder hebt ingestuurd. Alleen dan kun je meeloten voor de 1e fase. Is je profiel niet compleet dan doe je niet mee met de loting.
- Je loot mee voor de studio's of appartementen waar je je voorkeur voor hebt doorgegeven.
- Let op: het ging in de eerste inschrijfronde alleen om de studio’s en appartementen van gebouw 1 en 2. In de volgende inschrijfronde gaat het over gebouw 3. De andere inschrijfrondes volgen kort daarop. Wanneer precies, dat weten we nog niet. Meld je aan voor de nieuwsbrief en Instagram om als eerste op de hoogte te zijn.
- Als je niet ingeloot bent, dan kun je in de volgende ronde weer meedoen door opnieuw je woningvoorkeur door te geven via het inschrijfsysteem van Wonen bij Jaap. Inschrijven voor de volgende woning start begin januari 2025.
Veelgestelde vragen
- Studio: inschrijven met 1 persoon
- 2-kamerappartement: inschrijven voor 1 of 2 personen
- 3-kamerappartement: inschrijven voor 2 of 3 personen
- 4-kamerappartement: inschrijven voor 3 of 4 personen
Je moet in ieder geval de inkomensverklaring van de Belastingdienst over het jaar 2023 en een uitgebreid uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente waar je nu woont uploaden. Andere documenten waar we om vragen, hangt af van je persoonlijke situatie. Het gaat dan bijvoorbeeld om:
- Arbeidsovereenkomst
Ben je in loondienst, stuur ons dan je huidige arbeidsovereenkomst. Ben je ondernemer of ZZP’er? Stuur dan de winst- en verliesrekening 2023 en de prognose ondernemersinkomen 2024. - Salarisstrook of uitkeringsspecificatie van de laatste 3 maanden
Via je werkgever of uitkeringsinstantie. - Verhuurdersverklaring van huidige huurwoning
Als je nu al een woning huurt, hebben we een verklaring nodig van je huidige verhuurder. Huur je nu bij WSN, dan is een verhuurdersverklaring niet nodig - Echtscheidingsconvenant of ouderschapsplan
Ben je gescheiden en wil je samen met je kinderen bij Wonen bij Jaap wonen? Dan hebben we een echtscheidingsconvenant of ouderschapsplan nodig. - Beschikking en toestemming van bewindvoerder Heb je een bewindvoerder? Dan hebben we ook een beschikking of toestemming van je bewindvoerder nodig.
- Bewijs studiefinanciering DUO (als je nog studeert) & geldig bewijs inschrijving onderwijsinstelling
Studeer je en wil je bij Wonen bij Jaap wonen? Zorg dan ook voor een bewijs studiefinanciering die je aan kunt vragen bij DUO en een geldig bewijs inschrijving.
Tijdens het invullen van je eigen profiel wordt duidelijk welke papieren je nodig hebt.
- Arbeidsovereenkomst
Op een uitgebreid uittreksel staan gegevens die niet op een basisuittreksel staan.
- Huishoudsamenstelling
- Burgerlijke staat
- Historische adresgegevens
Het uitgebreid uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Je kunt het uitgebreid uittreksel aanvragen bij de gemeente waar je woont. Let op: bij de gemeente Nijkerk kun je een uitgebreid uittreksel aanvragen bij de balie van het stadhuis (online aanvragen is niet mogelijk).
Om mee te doen met de loting moet je alle documenten insturen voor de uiterste inschrijfdatum. Je kunt nu al beginnen met het verzamelen van de papieren die je nodig hebt. Zo ben je goed voorbereid als de inschrijving start. Als de inschrijving start hoef je alle documenten in 1 keer aan te leveren. Dit mag je ook in delen doen. Zo lang de documenten maar compleet zijn voor de uiterste inschrijfdatum.
Dat klopt. Een aantal van de woningen is al gereserveerd voor statushouders; mensen die in Nederland mogen blijven omdat ze in hun eigen land niet veilig zijn. En een aantal is gereserveerd voor urgenten; mensen die met spoed een woning nodig hebben. Als blijkt dat er op dit moment geen urgenten zijn, komen deze woningen weer beschikbaar in de loting.